keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Takapuskuri ja muovinkorjausta


Muovinen takapuskuri, joka oli ollut halki ja joku oli sen kohdan korjannut alustavasti niitein ja jonkinnäköisellä muoviliimalla.










Hiottiin liimoja halkeamakohdasta ensin P80 sitten P120, P180 ja P240.








Suurimpia koloja kitattiin vähän piiloon ja kitit hiottiin P240.









Tän jälkeen hiottiin vielä koko alue epäkeskolla P240, ettei jää isoja hiomanaarmuja.
Paikkauskohdan ympäriltä matattiin vähän isommalle alueelle karhunkielellä.


(3M muovikorjaus)

Puskurissa oli vielä yks halkeama, jota ei oltu korjattu, niin ajateltiin se sitten hyvän harjoituksenkin takia korjata perusteellisesti vaikkei se läpi halki ollutkaan. Taru oli meidän kanssa tässä kokemuksella jo auttamassa.

Eka hiottiin kunnolla halkeama näkyviin P180 epäkeskolla ja muutenkin ympäriltä muovi näkyviin.








Merkattiin tussilla pienet pisteet halkeaman molempiin päihin, joihin porattiin 3mm terällä reiät jännityksen purkamiseksi. Halkeamaa avarrettiin koko matkalta jonkun verran jollain hiomalaikalla. Laikan repimä muoviryjä hiottiin P180, sekä halkeaman pohja ja reunat hiottiin sillä rikki ja kohta putsattiin sulaneesta muovista ja muusta purusta tarkkaan.








Puskurin toiselta puolelta halkeamakohta putsattiin hyvin ja tukipala mittailtiin ja esisovitettiin paikalleen. Kohtaan laitettiin jokin liima/tartunta-aine kertakäyttöpyyhkeellä (joka 3M muovikorjaussarjassa on), jonka päälle tukipala kiinnitettiin.






Sitten palattiin taas peskurin etupuolelle, jossa halkeamakohtaan suihkutettiin spraylla tartunta-ainetta ja annettiin sen kuivua. Jonka jälkeen sekoiteltiin muoviliima ja täytettiin halkeama lastan avulla liimalla.








Liima kesti kuivua aika kauan, mutta lopulta kuivana halkeamasta hiottiin epäkeskolla P320 ylimääräiset pois ja kohta tasaiseksi. Ja lisää liimaa toinen kerros, jotta saadaan koko halkeama samalle tasolle muun pinnan kanssa. Liimaa sai laittaa aika paljon, sillä se painui kasaan jonkun verran kuivuessaan.








Liiman kuivuttua taas hiottiin epäkeskolla P240 suurimmat epätasaisuudet pois.








Lopuksi päälle vedettiin vielä kitti, jolla täytettiin vielä pienetkin kuopat ja kolot piiloon.








Hioin kitin ja siitä eteen päin joku muu teki puskurin valmiiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti